Kompletna populacija, uključujući zdrave osobe ili one koji imaju neki zdravstveni problem i terapiju, podložni su toplotnom udaru ili reakcijama na tropske temperature. Uslov za to čak i ne mora da bude direktno izlaganje suncu – dovoljan je i sam osećaj prisustva vreline koja se ispoljava pri visokim temperaturama. Život se, međutim, i u okolnostima visokih temperatura odvija, pa su tako mnogi primorani da ipak sednu za volan, što nosi i dodatne rizike.
Pravilo broj 1 – rehidratacija organizma
Dr Luka Vukmirović, lekar internista Kliničkog odeljenja za kardiovaskularne bolesti u KBC „Zvezdara“, za eKlinika portal savetuje sve, koji u ovim vremenskim uslovima ne mogu da izbegnu vožnju, koje greške ne bi smeli da naprave.
– Kada se ruše temperaturni rekordi pitanje dovoljnog unošenja vode u organizam još je aktuelnije ako sedate za volan. Mnogi ljudi piju vodu tek kada osete da su žedni, a to je znak da su već dehidrirali. Visoke temperature uslovljavaju znojenje, još brži proces izbacivanja vode iz organizma, i za vozače je praktično najvažnije da vodu unose stalno i „unapred“, da ni slučajno ne čekaju da osete žeđ. Takođe je važno naglasiti da je najbolje piti običnu, čistu vodu. Bez razlike da li se radi o dužim ili kraćim relacijama, dok traju vrućine uvek treba imati uz sebe flašicu vode – podseća dr Luka Vukmirović za eKlinika i dodaje da, ako u toku vožnje popijete kafu ili neko energetsko piće, ožednećete još brže jer ova pića deluju kao diuretici.
Obavezno doručkujte, mozak „radi“ na glukozu
Vrućina je, mnogi nemaju apetit, pa se za volan seda i „praznog želuca“.
– Ovo je jako opasno zato što vrućina obara krvni pritisak, a ako ne jedete, u organizam kroz hranu nećete uneti ni neophodnu količinu šećera, koja odlazi u centralni nervni sistem i koja je potrebna mozgu da bi funkcionisao. Doručak bi trebalo da bude obavezan i normalan, kako bi telo dobilo sve hranljive sastojke. Naravno, ne treba jesti jaku, visokokaloričnu, ni masnu hranu, ali ne treba se ni „štedeti“ – savet je interniste dr Vukmirovića, koji napominje i da je izbegavanje obroka rizično najpre zbog moguće nesvestice.
Dr Luka Vukmirović podseća i da nesvestica ili osećaj „vrti mi se u glavi“ mogu da budu trenutni i da traju dve ili tri sekunde, ali je to u vožnji više nego dovoljno da ponekad bude i kobno. I doručak i dovoljna količina vode obavezni su za vozače gradskog prevoza, koji su pod još većim pritiskom i stresom usled gužvi, više se znoje i direktno su izloženi još višim temperaturama, posebno u vozilima koja su starija i sklona dodatnom pregrevanju.
Drhtavica i trešenje ruku obavezan signal da stanete
Ako neko inače ima nizak pritisak, dobro je da uz sebe ima flašicu kisele vode koja u sebi sadrži elektrolite i minerale koji trenutno mogu značajno da pomognu brzim podizanjem pritiska. Ona, međutim, objašnjava dr Vukmirović, nije zamena za običnu vodu i ne rehidrira, zato tu količinu ne treba mešati sa onom koja se unosi u cilju sprečavanja dehidracije.
U slučaju da se vozač oseća loše, da mu je muka, drhti ili da mu se tresu ruke – što je i prvi signal za obavezno zaustavljanje vozila, dobro je imati neku čokoladicu jer je najverovatnije došlo do pada šećera. Sagovornik eKlinika portala kaže da ovo važi i za osobe sa dijabetesom, koje su na terapiji insulina, i da ako je došlo do hipoglikemije čokoladica sigurno pomaže. Ako nije, neće naškoditi, a uticaće na stabilizaciju stanja.
Neophodno dovoljno sna, klima se preporučuje uz adaptiranje na razliku u temperaturi
Vrele su i noći, lošije se spava, pa mnogi nisu odmorni i dovoljno naspavani, a voze čitave porodice ugrožavajući sve druge učesnike u saobraćaju. Za neke je klima-uređaj spas, dok ga drugi, jednostavno, ne podnose.
– Kada su ovako visoke temperature, u vozilu nije moguće izdržati bez uključivanja klime i to je sasvim u redu, pod uslovom da se pri ulasku i izlasku iz automobila malo sačeka i vodi računa o temperaturnoj razlici. Razumna razlika bi trebalo da bude desetak stepeni, ali je to bez značaja i funkcije kada je napolju skoro 40 stepeni, kao sada. Recimo da klima u automobilu ne bi trebalo da ide ispod 22 stepena – objašnjava dr Luka Vukmirović i ističe važnost čestog luftiranja i provetravanja automobila, i zbog izjednačavanja temperature, i zbog sprečavanja širenja virusa i bakterija čiji su svi klima uređaji pravi „rasadnici“.
Doktor Vukmirović preporučuje i nošenje sunčanih naočara kako bi se neutralisao efekat „bele svetlosti“ i direktnog uticaja sunca kroz vetrobransko staklo – može da dovede do zaslepljivanja, ali i do uspavljivanja.
Osobe koje piju lekove treba da preskoče vožnju po vrućini, ako je moguće
Prema rečima sagovornika eKlinike dr Vukmirovića, pacijenti koji imaju redovnu terapiju za hipertenziju, leti bi trebalo, da uz konsultaciju lekara, provere detaljno svoje stanje i koriguju terapiju, da ne bi došlo do prekomernog pada krvnog pritiska.
– Osobe koje imaju poteškoće sa mentalnim zdravljem i piju antidepresive ili antipsihotike ne bi trebalo da preskaču terapiju, a mnogi, da bi izbegli efekat uspavljivanja za volanom rade upravo to, što je opasno – ističe dr Vukmirović i navodi da je za njih svakako bolje da preskoče vožnju i pronađu neko alternativno rešenje.
Za njih, kaže naš sagovornik, nije dobro ni da budu napolju u vreme najveće vrućine, a kamoli da upravljaju nekim vozilom. Doktor Vukmirović napominje da vožnja u uslovima tropskih temperatura nije dobra ideja ni za žene koje imaju obilnu menstruaciju jer dolazi do širenja krvnih sudova i pojačanih krvarenja, pa osobe koje su anemične mogu biti izloženije stanjima nesvestice i malaksalosti.