Piše: Nataša Vasić
Većina ljudi ne zna, ali danas praktično nema lanca trgovine, trznog centra, lanca hotela, koji ne koristi mirise da bi svoje korisnike naterali da nesvesno potroše više novca i da se vraćaju iznova i iznova.
U Hara kazinu u Las Vegasu sprovedeno je jedno od brojnih istrazivanja koje je pokazalo uticaj mirisa na potrošače. U jednom delu kazina je pušten prijatan miris, dok je u drugom delu kazina situacija bila nepromenjena. U narednim nedeljama, „mirišljavi“ deo kazina je zabeležio 45% veći prihod od drugog dela!
Što smo opušteniji, to smo šire ruke
Nakon toga, Hilton je razvio svoj poseban miris za deo sa slot mašinama koji aktivira amigdalu i hipokampus i čini da se ljudi osećaju opušteno i bezbrižno, pa posetioci bez opterećivanja mogu da troše svoj novac.
U seriji eksperimenata koje je osmislio psiholog Čen-Bo Zong, pokazalo se da postoji drastična razlika između ponašanja ispitanika u naparfemisanoj prostoriji i prostoriji bez mirisa, iako oni nisu verovali da miris ima bilo kakvog uticaja na njihovo ponašanje.
Miris limuna budi humanost
Takođe, na osnovu upitnika koje su popunjavali, pokazalo se da nijedna soba nije uticala na njihovo raspoloženje. Ipak, 99 studenata od kojih je polovina bila u mirišljavoj sobi, dobili su razne zadatke i flajer na kome se traži dobrovoljan prilog. Grupa koja je bila u sobi sa mirisom limuna, bila je voljnija da volontira i gotovo četiri puta spremnija da da prilog.
U brojnim drugim eksperimentima pokazalo se da su ljudi skloniji lažima i varanju u blago zatamljenim prostorija ili kada nose naočare za sunce, a skloniji darežljivosti i toplije se ponašaju prema drugima nakon šoljice toplog čaja, kao i da ozbiljnije doživljavaju situaciju kada nose nešto teško.
Od „malih nogu“ nas uče da odelo ne čini čoveka, ali baš svako istraživanje je pokazalo da od odela i stajlinga zavisi kako će nas drugi doživeti. Sledeći put kada krenete na bitan sastanak, ne ustručavajte se da stavite neki jednostavan citrusni ili parfem na bazi zelenog čaja i limunove trave.